.

Actros Power Booster rij-impressie geschreven door BigTruck Magazine.

Over de Power Booster

Mercedes-Benz heeft in het afgelopen jaar de belangrijkste motoren voor de Actros en Arocs behoorlijk aangepakt. Meer koppel en minder brandstof was de opdracht voor de ingenieurs afdeling voor de nieuwste generatie van de OM471. Het ziet er naar uit dat ze daar prima in geslaagd zijn. Het verbruik hebben we nog niet kunnen testen maar alle voortekens zijn goed. En dat koppel? Daar is helemaal niks mis mee. Dat konden we zelf constateren tijdens onze testritten in Slovenië. De OM471 is veruit de belangrijkste truckmotor voor Mercedes-Benz. Deze zescilinder staat wereldwijd in trucks van Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star en zelfs in de Japanse Fuso trucks. Van de 250.000 motoren van dit type die Daimler bouwde in vier jaar tijd kwamen er tot nu toe 100.000 terecht in een Mercedes truck. Meestal was dat een Actros, maar ook de Arocs wordt er mee uitgerust. In de nieuwste uitvoering van de 12,8 liter grote diesel zijn er een groot aantal technische zaken gewijzigd. Zo is er het nieuwe ‘X-Pulse’ injectiesysteem wat in combinatie met de hogere inspuitdrukken en de gewijzigde verbrandingskamers zorgt voor een schonere en effectievere verbranding. Ook is er een nieuwe, asymmetrische turbo en is het EGR systeem geoptimaliseerd. Voortaan worden van slechts drie cilinders de uitlaatgassen gerecirculeerd, en alleen maar als dat ook echt nodig is.

Contact

 
 
 
 
 





Booster
De maximale koppels van de nieuwe motoren zijn al vanaf 900 toeren voorhanden. De 420, 450 en 480 pk sterke uitvoeringen hebben bovendien een extra 200 Nm aan koppel in de hoogste versnelling. Dat betekent dat de hoogste versnelling langer in staat is om vast te houden op kleine hellingen. Zeker in combinatie met de uitzonderlijk lange achteras overbrengingen is dat een hele slimme vondst want daarmee wordt het bekende ‘pendelen’ tussen twee versnellingen voorkomen. De 510 en 530 pk uitvoering hebben deze ‘Power Booster’ koppelverhoging niet, maar die hebben ze met respectievelijk 2500 en 2600 Nm ook niet nodig. We rijden eerst met een 480 pk sterke Actros, en die is dus voorzien van de Power Booster. Het maximale koppel bedraagt 2300 Nm bij 1100 Nm maar met die 200 Nm extra in de hoogste versnelling is er dus 2500 Nm aan boord. Dat is dus net zo veel als wat de 510 pk sterke krachtbron in alle gangen levert. De 480 pk trekker sleurt de geladen koeltrailer dan ook zonder problemen over de toch pittige Sloveense bergen.


High-tech
Opvallend in de Actros is hoe Mercedes-Benz alle hedendaagse systemen voor elkaar heeft. Uiteraard hebben de trucks alle snufjes aan boord, van ACC tot en met Active Brake Assist, PPC en noem het allemaal maar op. Het is even studeren op de juiste instellingen maar dan kan een kind de was doen. Alles werkt zoals je dat verwacht en de ACC doet zijn werk ook in intensief verkeer. Natuurlijk moet je zelf bij de les blijven en soms het systeem even overrulen. Zo zal bij onverhoedse invoegpogingen van medeweggebruikers het ACC systeem soms net wat enthousiaster in de remmen duiken dan je zou willen. Door eenvoudig het voetje op het gas te houden voorkom je dat. Andersom redenerend is het wel zo dat als jij even niet op zit te letten de ACC dat wél doet. Met comfort heeft zo’n remingreep dan even helemaal niks te maken, maar je voorkomt wel een aanrijding.



File-assistent
Tijdens onze rit van Ljubljana naar de kust rijden we ons zelf vast in een enorme file. Eigenlijk is dat helemaal niet erg, want dat stelt ons in staat om de file-assistent te leren kennen. Alle systemen aan boord weten namelijk ook in langzaam rijdende en af en toe stilstaande file hun werk te doen. Dat betekent dat je alleen maar hoeft te sturen. De rest regelt de truck helemaal zelf. Alleen als de truck volledig stil staat moet je even een klein beetje gas geven als de weg weer vrij is. De techniek kijkt dan meteen met je mee en volgt je stapvoets rijdende voorganger keurig. We zijn diep onder de indruk van deze mooie techniek totdat het even mis gaat. De combinatie die voor ons staat voegt uit en ik geef een klein tikje op het gas als signaal dat we een paar meter verder kunnen. De sensoren zien het gat wat ontstaan is van een meter of veertig en geven vervolgens het commando ‘Vol gas’ door aan de machinekamer. De Actros trekt enthousiast op, schakelt over en dreigt zo de voor ons stilstaande oplegger in te rijden. Op het moment dat de collision warning al af gaat grijp ik in met een wat minder subtiele remactie. Dat had de truck zelf dus ook gedaan, maar dan nog net wat later en nog harder dan nu al het geval was. Kortom, de techniek was van plan het eigen foutje te herstellen, maar ik was net even sneller.


530 pk
Het topmodel van de nieuwe OM471 krachtbron is de 530 pk sterke variant. Met deze motor biedt Mercedes nu een overlap met de 15,6 liter grote OM473 motor. De nieuwe 530 pk uitvoering van de OM471 met zijn maximale koppel van 2600 Nm vanaf 1100 omwentelingen maakt indruk. Bij het wegtrekken blijft het een typische Mercedes-Benz. Dat wil zeggen dat hij altijd keurig beschaafd en beheerst van zijn plaats komt. Alle paardenkrachten worden in de eerste versnellingen zodanig elektronisch binnen de perken gehouden dat de aandrijflijn, de banden en het milieu optimaal gespaard blijven. Eénmaal op snelheid is de 530 pk sterke Actros niet te stoppen, zelfs niet met veertig ton op de toch hier en daar venijnige klimmetjes. Op een rotonde blijkt dat één ding nog steeds het zelfde is. Als we aan komen rollen en een auto voor laten gaan drukken we vervolgens het gas in. Op dat moment staat de trekker al in een knikje voor de starre drie-asser en dat geeft zodanig veel weerstand dat de PowerShift3 transmissie voor het mooie nét wat te lang aarzelt. Een ervaren Actros chauffeur heeft dat probleem niet. Die ziet zo’n situatie aankomen en gooit hem in ‘manual’ om vervolgens lekker vlot door te rijden. Een kwestie van even wennen dus.


Standairco
Het interieur van de Actros is niet gewijzigd, al zijn er wel wat details. Zo hebben de bovenkastjes in de Streamspace cabine voortaan één brede klep die alle drie de kasten afsluit. Dat ziet er bijzonder strak uit en het werkt prima. Ander nieuws betreft de verwarming in de cabine. Er is in het keuzemenu van de temperatuur regeling een extra standje bijgekomen met de tekst ‘Dry.’ Dat is vooral handig als je natgeregend de cabine in stapt na het laden of lossen. De instelling ‘Dry’ kiest dan een zodanige instelling dat de airconditioning zo snel mogelijk alle vocht afvoert. Een andere noviteit is dat Mercedes afscheid genomen heeft van de standairco zoals die tot nu toe werkte. In plaats van de koude-opslag tegen de achterwand heeft de Actros voortaan een elektrische standairco. Net als bij Volvo zitten er grote ventilatoren achter de grille die de temperatuur ook bij stilstand regelen. Extra accucapaciteit en een onderspanningsbeveiliging horen bij deze nieuwe comfort verhogende voorziening.


Facelift
De Actros in de huidige vorm gaat sinds de introductie in 2011 al weer vier jaar mee. Het bijzonder geslaagde ontwerp ziet er nog steeds modern uit en ook technisch loopt de Actros nog steeds voor de troepen uit. Geen ander merk heeft de techniek momenteel zo onder controle, zowel met alle systemen aan boord als met de hardware van de aandrijflijn. Toch hadden we een kleine verwijzing aan de buitenkant naar de vernieuwde motoren wel slim gevonden. Iets met ‘Evolution’ of ‘Mark-2’ op de grille kan net het onderscheid maken. De Nederlandse organisatie zet in op de naam ‘Power Booster’ maar daarvan zien we ook geen uitingen op de truck. Er gaan geruchten dat Mercedes volgend jaar met een eerste facelift komt voor de Actros, en dat nieuws zal dan wel op de IAA in Hannover gepresenteerd worden. Dat betekent dat we nog ruim een jaar vooruit moeten met de huidige generatie en daar kun je beslist mee voor de dag komen!

Rij impressie en bron: magazine.bigtruck.nl, auteur Iep van der Meer