.

Actros rij-impressie geschreven door BigTruck Magazine.

Sinds de introductie in 2011 heeft de vierde generatie Actros van Mercedes al de nodige wijzigingen ondergaan. Daarbij ging Mercedes verder dan alleen maar steeds verder geoptimaliseerde motoren en versnellingsbakken. We noemen intelligente waterpompen, dynamo’s en het PPC-systeem waarmee de Actros anticipeert op stijgingen en dalingen in de route. Al die techniek werpt zijn vruchten af en inmiddels doet het merk met de ster daar weer een schepje bovenop. BIGtruck ging naar de Portugese Algarve om daar kennis te maken met de laatste stand van zaken. 

Een eerste blik op de testtrucks leert dat er uiterlijk niks veranderd is. Afgezien van de ontbrekende onderlipjes aan weerskanten van de bumper die we al eerder zagen, bleef alles bij het oude qua in- en exterieur. Dat is geen schande, want de Actros is naar onze bescheiden mening nog steeds ťťn van de meest geslaagde truck ontwerpen ooit. Zes jaar na introductie verveelt het ontwerp beslist nog niet en we zien nog steeds nieuwe ontwerp details. Wie goed kijkt, ziet dat er geen panelen tegen elkaar aan liggen. Alle panelen dekken elkaar af waardoor het er superstrak uit ziet, waar je ook kijkt. Maar genoeg over de buitenkant, want daar kwamen we niet voor naar Portugal.

Contact

 
 
 
 
 




Powerbooster.

De witte testtruck is voorzien van de nieuwste generatie van de OM471 krachtbron, en dan wel met 450 pk. De specs zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit dan die van zijn rode voorganger, maar een nadere studie leert dat het maximale vermogen tweehonderd toeren lager ter beschikking komt dan bij zijn voorganger. Al bij 1600 krukasomwentelingen levert de 12,8 liter grote zespitter de 449 pk (330 kW). Het koppel bleef met 2200 Nm bij 1100 toeren ongewijzigd. Overigens is dat koppel in de hoogste versnelling zelfs 2400 Nm bij dat toerental dankzij het ‘Toptorque’ systeem. Het is een mooi stukje regeltechniek wat zorgt voor meer souplesse en minder schakelingen, en dat scheelt weer snelheid en brandstof. Overigens kennen we het systeem in Nederland als Powerbooster 

Slimme inovaties.

De grootste innovaties zitten echter verder verstopt. Zo is er minder weerstand in de versnellingsbak door nieuwe technieken en hoogwaardige smeermiddelen toe te passen. Nieuw is ook de elektrisch gecontroleerde stuurpomp die beduidend minder vermogen nodig heeft. Ook de dynamo is geoptimaliseerd. Deze werkt bij voorkeur als de motor niet trekt, zoals bergaf. Softwarematig is er ook het nodige gesleuteld aan de Actros met het nieuwe PPC-systeem. Dat werkt volgens Mercedes nu nog preciezer dan de vorige generatie. Het leukste is echter de nieuwe achteras. Door een schotje in het cardan te plaatsen waar de olie door de tandwielen overheen wordt gesputterd, neemt het oliepeil in de klok af als dat kan. Als er geen koppel gevraagd wordt, bijvoorbeeld op een mooie vlakke weg of in een lichte afdaling, dan volstaat een half oliepeil namelijk. Het grote voordeel is dat er op dat moment minder weerstand plaats vindt door de olie. Volgens de ingenieurs is deze nieuwe achteras goed voor een besparing van een halve procent. Tja, da's wel moeilijk te meten natuurlijk...


6% zuiniger?

Door zo’n gehalveerd oliepeil in je cardan, maar slijt dat dan niet heel hard? Nou nee, want zodra de temperatuur in de as oploopt, als er tractie geleverd wordt en zelfs als het PPC systeem ziet dat het er binnenkort op aankomt dan gaat er een klepje open. Dat klepje wordt bediend met lucht en door die klep stroomt de olie keurig terug het binnenste gedeelte van het cardanhuis in. Heel erg slim bedacht dus, en geniaal voor wat betreft de eenvoud. Er is niet eens een pompje nodig om het olieniveau te halveren, dat sputtert er vanzelf uit! Het hele verhaal klinkt logisch en Mercedes beweert dat al die kleine optimalisaties leiden tot een brandstofbesparing van zes procent. Dat is een stevige claim, en wij waren natuurlijk benieuwd of het merk met de ster dat waar kan maken.


Select gezelschap.

Voor de introductie van de nieuwe generatie nodigde Mercedes de internationale pers uit maar BIGtruck was een maand eerder al in Portugal voor de testen. Om die 6% claim hard te maken werden er vier journalisten uitgenodigd voor testritten. Op een door Mercedes bedachte route bleken we de claim van zes procent niet alleen heel eenvoudig waar te kunnen maken, we haalden zelfs tien procent! Dat is niet zo moeilijk, want de route was zodanig uitgekozen dat het verbeterde PPC-systeem echt alles uit de kast kon halen. De door ons gereden route in de Algarve leek bijna door Mercedes zelf te zijn aangelegd, maar daarmee werd wel mooi benadrukt dat de claim van zes procent heel realistisch lijkt te zijn, ook in vlakkere delen van Europa. Over in totaal 4800 testkilometers was het gemiddelde verschil overigens 8,3 procent over een hele week.


Brandstof wegen.


Heel apart bij de testritten is de meetmethode die Mercedes toepast. Normaal wordt er bij het testen van het brandstofverbruik voor- en na de ritten getankt en wordt de temperatuur van de brandstof daarbij gemeten voor een exacte meting. Dat moet, aangezien brandstof uitzet naarmate het warmer wordt. Een omslachtige manier van doen, vooral als er op de vertreklocatie geen tankstation is. Mercedes heeft om die reden besloten de tanks te wegen. Door snelkoppelingen aan te brengen in de leidingen is het losmaken van de tank een klusje van een paar minuten. Met een meeneemheftruck wordt de tank vervolgens opgetakeld en exact gewogen. Het soortelijk gewicht is bekend, en daarmee kan relatief eenvoudig en heel exact gemeten worden wat het daadwerkelijke verbruik is. Door die totale liters te vergelijken met de stand van de verbruiksmeter aan boord kan die geijkt worden. Daarna kunnen de onderweg genoteerde gegevens doorgerekend worden. De bijrijders hebben meer dan honderd meetpunten genoteerd waarbij steeds snelheid, liters en toerental genoteerd werden. Het resultaat van al deze metingen is dat de nieuwe generatie aantoonbaar zuiniger is en minstens zo snel als de vorige generatie van de Actros. Dat zijn mooie cijfers en we hebben er echt met onze neus bovenop gestaan deze keer!

Rij impressie en bron: magazine.bigtruck.nl, auteur Iep van der Meer